Megabass JAPAN QUALITY

  • EN
  • CN
HOME > MEGABASS Technologies > MEGABASS Engineering Team Blog Vol.49

MEGABASS Engineering Team Blog Vol.49

back

team_blog_banner

 

だんだんと秋も深まり魚のポジションも深くなってきている今日この頃。

ミドル~ディープクランクとフットボールが活躍する季節ですが、冬が近づくにつれ忘れてはいけないのがシャッド系ルアー。

一年中出番の多いシャッドですが、特に晩秋から冬、そして春にかけては特に出番の多くなるルアーです。

 

しかし晩秋はベイトフィッシュが深いレンジに落ちる季節でもあり、現行のメガバスシャッドラインナップではレンジが浅いこともしばしば・・・

そこで2m弱までのレンジで全国的に人気があり、特に関東地方では幾度とプロトーナメントのウイニングルアーにもなっているSHADING-Xのミドル~ディープを攻略できるモデルが欲しいという声をプロスタッフやユーザーさまから頂いており開発に着手しました。

実際には僕自身もすっごく欲しいアイテムですからね(笑)

 

 01

 

もちろん、ただ深く潜らせるためにリップを長くすればいいだけということはありません。

SHADING-X最大のウリであり、釣れる理由『ハイピッチ&タイトアクション』。

これこそがSHADING-Xが他のシャッドプラグより低水温期に強く、ハイプレッシャー下でも口を使わせてしまうアクションであるのは明快なので、同一アクションを1m+αの水深で出させるためにはオリジナルからの大幅な修正が必要となりました。

 

02

 

上がオリジナル・下がミドル~ディープモデル。

まずはボディの厚み。ギリギリのウェイトバランスと、ボディ形状で構成されているオリジナルのSHADING-Xはルアーとして一切触れる余地が残されていないため、顔やボディシェイプといった外観はオリジナルに近付けつつも、浮力に大きく関わるボディの厚みは再度デザイン。具体的には左右0.8mmづつ(全体で1.6mm)厚くすることでリップと重心移動の重量増分をカバーできる浮力を得ることができました。

(※たった1.6mmと思うかもしれませんが、たったそれだけで劇的に浮力、アクションが変化します)

 

03

 

次は一番の核となるリップの形状、そして薄さ。

アクションや深度を決定づける部分であり、最も大切なパーツです。

オリジナルの潜行深度が1.5~1.8mなのに対し、今回のミドル~ディープ対応モデルの適正レンジは2.8~3m。

ただ深く潜ればいいというわけではなく、スピニングでも使うことが多いシャッドプラグで重たすぎる巻き抵抗はもちろんNG。オリジナル同様のタイト&ハイピッチアクションションを継承しつつ、軽快な引き抵抗で深く潜らせる。

もはや、なぞなぞのようなこの課題に、ボディサイズを変えたり、リップ形状、長さ、薄さを調整したりし、ようやくストレスなく、オリジナルと同一アクションで、深く潜るSHADING-Xが完成しました。

 

 04

 

近日、発売の深く潜るSHADING-X。是非、今秋~来春にかけてSHADING-Xユーザーの方も、そうでない方も使ってみてください!

 

 

 

team_blog_banner

 

These days, the deeper autumn gets the deeper fish sink in to the bottom.

Middle to deep crank baits or Football jigs are the best for this season but the one you cannot forget during this season which winter is getting closer to is shad type lures.

The shad type lures are useful all year around though it’s great especially during the end of the autumn through winter to spring.

But the end of autumn is the season all the bait fish move to deeper range. Our current Megabass line-up of shad lures often happen to be not reaching deep enough for that range. And we’ve got so many voices from everybody like pro staff to general users wanting us to make the model which can also be great at middle to deep range of the nation-wide popular lure for the range of a little less than 2 m deep, “SHADING-X” that has been the winning lure so many times especially around Kanto area, so we did.

Actually that’s the item I want so badly for myself as well. (lol)

 

 01

 

Of course, it’s not that simple as just making the lips longer to make it sink deeper.

 

The best part of “SHADING-X” and the reason for the great catching result is the high pitch and tight action.

That’s because SHADING-X has high pitch and tight action, it is better than other lures working at lower water temperature and getting bites under high pressure.

In order to keep this same action on this lures at the 1m & up deeper water, we needed to do major correction to the original.

 

02

 

The above is original, the below is the model good for middle to deep range.

First, I’ll mention about the body thickness.

 

The original SHADING-X which consists of the great weight balance and body shape and there are no more room for any changes as a lure.

So we can make the appearance which is its face and body shape look similar to the original one but comes to the body thickness that can influence on buoyancy we had to redesign again.

 

Specifically, as we added 0.8 mm to each side (total of 1.6mm) we got perfect buoyancy that can cover all the gaining weight of lips and the shifted center of gravity.

 (*you’ll be surprise that how dramatically the only 1.6mm addition can change to its buoyancy and actions).

 

03

 

Next, I’ll talk about the shape and thickness of the lips which can be the core of this lure making. I would say that’s the most important part since that’s the part determines its action and depth.

Compare to the range of the original one is 1.5-1.8m; the proper range of this new model which is good for middle to deep range would be 2.8-3m.

Just simply going deeper will not be enough since shad plugs are often used for spinning.

It also has to be lighter resistance on reeling in. it has to sink deeper with light resistance on reeling in on top of keeping the tight and high pitch action as an original.

This subject almost became like an impossible quest to solve though, we’ve challenged in so many ways like changing body size and adjusting the shape, length and thickness of lips, finally we’ve completed the new SHADING-X corresponding to deeper range which still has same action as original one.

 

 04

 

The SHADING-X that can go deeper will be released soon. Please check it out during this autumn to spring seasons even if you are not the SHADING-X user yet!

 

 

team_blog_banner

 

随着渐渐步入深秋,鱼的位置也变得更深的今天这个时候。

虽然是中间~深水的胖子路亚和足球头路亚活跃的季节,但是随着冬天的临近却不能忘记的是米诺(SHAD)系列的路亚。

一年中出场最多的米诺(SHAD)路亚是,特别在从晚秋到冬天,还有快到春天都出场得特别多的路亚。

 

但是晚秋是游钓鱼潜入深水区的季节,现行的Magebass SHAD系列经常在很浅的深度・・・

从职业选手或使用者那里听到,希望多次成为职业淘汰赛的决胜路亚SHADING-X有可以攻略中间~深水区的模型的心声,所以开始了开发。

实际上也是我自己非常想拥有的产品。(笑)

 01

 

当然,单纯为了让它潜入深水区域并不是只要加长长舌板就可以的。

SHADING-X最大的卖点,能钓到的理由是『高速&贴身抖动动作』。

这就是SHADING-X比起其它SHAD型的米诺路亚,因在低水温期更强、并且给鱼带来的外部负担很大的情况下也很明显地能使鱼张嘴咬钩的动作,所以为了在1m+α水深处能做出同一抖动动作,需要将原创进行大幅度的修改。

 

02

 

首先身体的厚度。因为恰到好处的重量平衡,和身体形状构成的原创SHADING-X,作为路亚是没有修改的余地,所以在让脸或身体形状的外观是接近原创的同时,重新设计与浮力很大关联的身体厚度。具体是靠左右各加厚0.8mm(整体1.6mm),得到了能弥补长舌板和重心移动的重量增加的部分的浮力。

(※ 可能你会认为仅仅只有1.6mm,但因仅有的这一点点就会有显著的浮力、抖动动作的变化。)

 

03

 

接下来是最核心的长舌板的形状、然后是厚度。

是决定抖动动作或深度的部分,是最关键的部件。

针对原创的潜水深度1.5~1.8m,这次的中间~深水对应模型的合理深度是2.8~3m。

但不一定是潜到深处就好,对于使用纺车轮较多的SHAD型的米诺路亚,卷线阻力过重当然是NG。继承原创同样的贴身高速抖动动作的同时,用轻快的拉线阻力可以让它潜到很深。

简直如谜语般的这样的课题里,变更身体尺寸、调整长舌板的形状、长度、厚度,终于完成了无压力、与原创产生同一抖动动作、潜入深水区的SHADING - X。

 

 04

 

近期销售的深度潜水SHADING-X。一定,在今年秋天~来年春天,SHADING-X的使用者,非此人士也都使用试试看!